Pages

Wednesday, January 18, 2012

++ Khasiat buah delima untk ibu2 mengandung++

rasanye ramai yg tau khasiat buah delima ni..especially untuk ibu2 mengandung.... ni nak citer bukan dari segi saintifik..sbb da ramai yg citer... ni nak kongsi kelebihan buah delima mengikut petua org tua2.

Orang tua2 ni bila nampok jek org peknen misti dia soh makan buah delima ..nape ek??
aaa mengikut kata makcik2 opah2 ni... makan buah delima bagus untuk baby...supaya baby bijak katanya

nak dijadikan citer... sejak dpt tau peknen ..incik asben terus beli buah delima. maka teman pun makan le dan kebetulan bebudak 2 org tu pun suke..ate makan le kitorg beramai2.  bila citer kat akak2 diopis..katanye kalo nak makan buah delima tu.. x bleh kongsi ngan org..hehehe kene jadi kedekut sket.. sbb katanye
dalam sebiji buah delima tu... ada satu ketul je yang org kata cerdik.so takut tak dpt yg seketul tu.

ate bila dikaborkan pada incik asben.. maka incik asben pun beli lagi.. kali ni katanye makan sorang2 hehe. Kebetulan pulok bwk g opis.. maklumle kang makan kat umah sian plak bebudak tu.. tetibe ade lagi sorang kakak tegur pulok... ngape dibuang bijinye... kat situ le duduk khasiat nye... LOORRRR... tak betui jugak cara pemakanan teman ni wehhh..

conclusionnye... nak makan buah delima:
1.  makan sorang2 jgn kongsi dgn org
2. makan dengan bijiknye sekali
3. lagi elok bentang kain / face towel supaya takde satu pun jatuh ke lantai

tu le antara petua2 org utk makan buah delima bagi org peknen...

kite hanya berusaha..ALLAH yang menentukan segalanya : )

3 comments:

Izzatul Iman said...

ade pulak yang kate sebab2 kena makan buah delima ni sorang2 je tak leh kongsi adelah dalam buah tu ade racun dan penawar. jadinya, kalau kongsi takut terbagi racun kat org yang kongsi makan tu, atau kite sendiri yang termakan part racun tu dan tak dapat makan yang pat penawar tu...

mcm2 kepercayaan la...

cheqna said...

oh ye ke..
baru tahu ni =)

Mama_Fatin said...

izzatul iman: woo ye ke.. ni baru first time dengor gak

cheqna: sama le kite